17 Ekim 2010 Pazar

Lüks Markalar İnternetle Barışıyor

Geçtiğimiz hafta yayınlanan Digital IQ raporuna göre lüks markalar internete, sosyal medyaya ve mobil uygulamalara artık daha sıcak bakıyor. Listenin bir numarası ise ayakkabı ve çanta markası Coach

Bu yılın 'it' ürünü bir çanta veya saat değildi. Lüks markaların çoğunun geliştirmek için uğraştığı, modaseverlerin de en çok ilgi gösterdiği şey, yenilikçi sosyal medya girişimleriydi. Geçtiğimiz yıl yüzde 8'lik kâr düşüşü yaşayan lüks markalar, bir şeyleri yanlış yapmakta olduklarını kısa sürede anladı. Burberry'nin 'The Art of the Trench' adlı trençkotlara dayalı sosyal ağı, Gucci'nin yeni sitesi ve Tiffany'nin nişan yüzüğü bulma programı gibi öncü girişimleriyle aldıkları tepkiler, lüks markalara yeni istikametlerini gösteriyordu aslında. Geçtiğimiz hafta yayımlanan Digital IQ adlı rapor ise, lüks markaların bu yeni girişimlerinin ne durumda olduğunu özetliyor, markalara performanslarına göre puanlar veriyordu. NYU Stern Üniversitesi profesörlerinden Scott Galloway'in kurduğu L2 adlı think tank grubunun ikinci raporu bu. İlki, 2009'da yayımlanmıştı. Bir yıl içinde markaların dijital dünyaya yaklaşımının hayli değiştiğini gözler önüne seren rapor, öncelikle bunu ekonomik krize ve internetle barışık olan yeni nesil tüketicilere bağlıyor.

YARIM MİLYONDAN FAZLA HAYRANI VAR

Digital IQ raporu, markaları; sitelerine (teknoloji, satış, müşteri ilişkileri, içerik vs.), dijital pazarlamasına (e-posta bilgilendirme sistemi, bloglarla ilişkileri vs.), sosyal medyada bulunduğu konuma (Facebook, Twitter ve Youtube'u verimli kullanma) ve mobil uygulamalarına (akıllı telefon uygulamaları, iPad uyumu vs.) göre değerlendiriyor. Buna göre de puanlar vererek 'dâhi', 'yetenekli', 'ortalama', 'sınırda' ve 'zayıf' olarak konumluyor. Bir önceki rapora göre çok şey değişmiş. Öncelikle, 'dâhi' sıfatını korumayı başarabilmiş, istikrarlı iki marka var yalnızca: Louis Vuitton ve Ralph Lauren. Diğer yeni 'dahi'ler ise Coach, Gucci, Hugo Boss, Burberry ve Dolce& Gabbana. Sitelerine yatırımlar yaparak, online satışa başlayarak, sosyal medyada büyüyerek, akıllı telefonlara yakın durarak bunu becerdiklerinin altı çiziliyor. Facebook'ta yer alan ilk 10 markanın, yarım milyonun üzerinde 'hayranı' var. 'Beğenilme' yüzdeleri ise bir yıl içinde yüzde 263 artmış. Yalnız bu lüks markalar internet kullanıcılarını hâlâ sitelerine yönlendirmeye önem veriyor. Bu yıl 'dahi' olarak isimlendirilen toplam yedi marka var. İlk sırayı, Poppy (gelincik) projesiyle bloggerlarla çalışıp sosyal medyasını alışverişe çeviren çanta ve aksesuar markası Coach alıyor. Ralph Lauren, çok beğenilen mobil uygulamasının yanı sıra alışverişe imkân tanıyan uygulaması sayesinde de dijital ortama yenilikler getiriyor ve ikinci sırada yer alıyor. Louis Vuitton da ikinci sırada. Kişiselleştirilebilen ürünleri, dijital kampanyaları ve sosyal medyasının etkinliği, puan kazandırmış. Gucci ise yeni sitesiyle ve hem defilesini, hem de kullanıcıların videolarını gerçek zamanlı olarak yayınladığı için üçüncü sırada. Hugo Boss, yeni iPad uygulamasının da etkisiyle, beşinci. Altıncı, Burberry. "İsmi artık dijital yeniliklerle beraber anılan markanın sosyal medyasından kuvvetli olan tek şey, halkla ilişkiler ekibi," deniyor. Dolce&Gabbana ise son 'dahi marka; mobil sitesi ve Youtube kanalıyla öne çıkıyor. Raporda, dahilerden sonra yer alan 'yetenekli' markalar ise şunlar: Giorgio Armani, Swarovski, Tiffany, Chanel, Oscar de la Renta, Diane von Furstenberg, Tory Burch, Calvin Klein, Michael Kors, Hermes, Jimmy Choo, Paul Smith, YSL, Marc Jacobs, Christian Louboutin. Dijital medyada potansiyelini iyi değerlendiremeyen 'zayıflar' arasında da şunlar var: Zac Posen, Tod's, De Beers, Chopard, Baccarat, Patek Philippe, Manolo Blahnik, Franck Muller. Dijital teknolojilerle ilişkisi olmayanlar, saat ve mücevher markaları. Rapordan anlaşılan, markaların internete eğilimi artmış. Online mecrada varlıkları bir yıl öncesine göre yüzde 24 daha fazla. Mobil uygulamalar ise tatmin edici değil. Markaların çoğunun iPhone ve bazılarının da iPad uygulaması bulunuyor. Gucci, bu konudaki en başarılı marka. Gucci'nin iPad programını tam 600 bin kişi indirmiş. Ama yine de iPad kılıfı yapmak için birbiriyle yarışan bu lüks markaların sadece beşi, mobil alışverişe imkân sağlıyor.

Foursquare'de en çok ziyaret edilen markalar

Louis Vuitton 4.947
Ralph Lauren 2.192
Marc Jacobs 1.824
Gucci 1.776
Hermes 1.488
Calvin Klein 1.411
Burberry 1.358
Giorgio Armani 1.217
Chanel 1.167
Prada 1.146

Facebook'ta ortalama aldıkları 'beğeni' sayısı
Gucci 8.573
Chanel 5.103
Burberry 4.945
Ralph Lauren 2.751
Coach 2.610
Dolce&Gabbana 2.497
Louis Vuitton 2.400
Giorgio Armani 1.633
Swarovski 1.580
Christian Louboitn 1.245

Facebook'ta en çok hayranı olan markalar

Burberry 1 milyon 496 bin
Chanel 1 milyon 420 bin
Gucci 1 milyon 351 bin
Louis Vuitton 1milyon 295 bin
Coach 977 bin
Ralph Lauren 967 bin
Dolce&Gabbana 914 bin
Prada 547 bin
Calvin Klein 546 bin
Swarovski 512 bin

İnternet sitesi trafiğini en çok artıranlar
Faberge
John Varvatos
Longines
Alexander McQueen
Christian Louboutin

Geçen yıla göre en kazanan markalar
Coach
Faberge
Burberry
YSL
Chanel

Geçen yıla göre en çok kaybedenler
Chopard
Rolex
Buccellati
Cartier
Patek Philippe

Twitter'da en çok takip edilen markalar
Coach 267 bin kişi
YSL 198 bin kişi
DKNY 157 bin kişi
Louis Vuitton 109 bin kişi
Diano von Furstenberg 95 bin kişi
Burberry 37 bin kişi
Marc Jacobs 37 bin kişi
Tory Burch 33 bin kişi
Calvin Klein 24 bin kişi
Dolce&Gabbana 23 bin kişi

yaprak aras sahinbas

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder